Goodyear tippjei az abroncs élettartamának meghosszabbítására és a költségek csökkentésére

A Goodyear Dunlop a tehergépjármű-flották abroncsélettartamának meghosszabbításához és teljesítményük maximalizálásához adott tanácsokat. Az abroncsok nem csupán az üzemanyagfogyasztásra vannak hatással, de helyes karbantartással tovább is tartanak, ami alacsonyabb kilométerenkénti
költséget eredményez üzemeltetőjük.
Az EU-s abroncscímke közelmúltbeli bevezetése előtérbe helyezte az üzemanyag hatékonyságot, a nedves tapadást és a külső zajt. Bár ezek kétségtelenül fontos területei az abroncs teljesítményének, a gazdasági előnyök maximális kihasználásához az abroncs más tulajdonságait is figyelembe kell venni. Ezért a működési követelményeknek leginkább megfelelő abroncs kiválasztása létfontosságú, az abroncs helyes karbantartásával egyetemben.
Abroncsválasztás
Az első lépés a helyes abroncs kiválasztása. A tehergépjármű-flottáknak műveleteik jellege szerint kell kiválasztaniuk az igényeikhez leginkább illő abroncsot. A távolsági, regionális, vegyes használatú, illetve egyéb alkalmazásokra szolgáló abroncsok mind-mind különböző jellemzőkkel bírnak, amit a teljesítmény- és a költségtudatos üzemeltetők nem hagyhatnak figyelmen kívül. Szintén lényeges a helyes abroncsméret,
és a Goodyear Dunlop vagy a jármű gyártójának tanácsa e tekintetben kulcsfontossággal bír.
Erősen javasolt, hogy egy tengelyre mindig egyforma abroncsok kerüljenek,
mivel ez biztosítja az abroncs kiegyensúlyozott teljesítményét a jármű mindkét oldalán – pl. a fékezési teljesítmény különbözhet eltérő abroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncs kiválasztása szintén kulcsfontosságú elem a teljesítmény – s ennek részeként az üzemanyagfogyasztás – optimalizálásához. Természetesen téli abroncsot kell használni, ha a jogszabályok ezt megkövetelik, illetve olyan helyzetekben, ahol a jármű alacsony hőmérséklet mellett üzemel,
kiváltképp jeges vagy havas utakon.
Abroncsválasztás
A helyes abroncs kiválasztása után a kulcsszerepet annak karbantartása veszi át, melynek részeként a helyes abroncsnyomás beállítása létfontosságú. Az abroncsban található levegő veszi fel a terhelés, vagyis a jármű és a rakomány tömegének legnagyobb részét. A helyes abroncsnyomás elengedhetetlen az optimális üzemanyagfogyasztás, valamint az abroncs élettartamának és tartósságának biztosításához. Az ETRTO (az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége)
az abroncsnyomás kéthetenkénti ellenőrzését javasolja, az abroncs hideg állapotában (2 - 3 órával a jármű megállása után). Ennek oka az, hogy a hőmérséklet változásával az abroncsnyomás is módosul,
és valamennyi ajánlás normál környezeti hőmérsékletre vonatkozik.
Az abroncs felfújásakor beállított nyomásnak a jármű vagy az abroncs gyártójának javaslatait kell követnie, igazodva a jármű terheléséhez. Vizuális ellenőrzéssel kell fényt deríteni a fizikai károsodásra, az abroncson található idegen tárgyakra és a mintamélységre. Az abroncsnyomás kapcsán a Goodyear ajánlásai a vállalat adatkönyvében találhatók. Ezek kiegészítéseképpen az ETRTO ajánlásai letölthetők a szervezet honlapjáról (http://www.etrto.org) a „Recommendations – Free Download”
linkre kattintva.
Alacsony abroncsnyomás
A túlzottan alacsony abroncsnyomás hő felhalmozódásához vezet, ami megnöveli az üzemanyagfogyasztást és az abroncs korai meghibásodásához vezethet. A vállak gyorsabb kopása miatt emellett az abroncs lenyomata is megnövekedik. A párban felszerelt abroncsok esetében az oldalfalak érintkezése miatti károsodás kiküszöbölésére fontos, hogy azok nyomása megfelelő és egyforma legyen. Az ajánlott értéknél 30%-kal alacsonyabb abroncsnyomás akár harmadával is csökkentheti az abroncs potenciális futásteljesítményét.
Magas abroncsnyomás
A túlzottan magas abroncsnyomás felgyorsítja a lokális kopást és rázós utazást eredményez. A kialakuló problémák közt szerepel az egyenetlen kopás, a csökkenő húzóerő, a besüppedés puha talajba, a kényelmetlenebb haladás, valamint a felfüggesztés alkatrészeinek és akár a jármű rakományának károsodása.
Utánvágás és futózás
Valamennyi Goodyear abroncs utánvágható, illetve futózható, feltéve, hogy nem sérült vagy kopott el túlzottan. A Goodyear a közutakon használt abroncsok esetében 3 - 4 mm-es megmaradó mintamélység elérésekor, idegen tárgyak behatolása kockázatának kitett abroncsok esetében (pl. vegyes használatnál) pedig 5 – 6 mm-es megmaradó mintamélység elérésekor javasolja az abroncs szakszerű utánvágását. E mélységnél az abroncsprofil már nem optimális, de még elegendő gumi marad további 3 mm mély minta kialakítására. Ennek költsége kb. €35 , és eredményeképpen az abronccsal további 20,000- 50,000 km tehető meg
(a használat jellegétől függően).
Amikor az újravágott minta már csak kb. 2 mm mélyre kopott le, az abroncs futózható. A Goodyear Dunlop a futózási termékek széles választékát kínálja, köztük a TreadMax abroncsokat, melyek szorosan megközelítik az új prémium abroncsok teljesítményét. Egy használt abroncs futózása kb. 40%-kal olcsóbb, mint egy új abroncs ára, emellett a futózott abroncs ismét újravágható, tovább növelve a futásteljesítményt és csökkentve a költségeket. Sok esetben az abroncs másodszor is futózható, majd újravágható, s ez sokkal valószínűbb a Goodyear Dunlop prémium abroncsainak használata esetén, azok helyes karbantartása mellett.
A futózás csökkenti a környezeti terhelést, mivel kevesebb nyersanyagot és energiát igényel,
mint egy új abroncs legyártása.
A jármű megfelelő karbantartása növeli az abroncs élettartamát és csökkenti az üzemanyagfogyasztást
Maga a jármű jelentős hatással bír az abroncs kopására és az üzemanyaghatékonyságra, így megfelelő karbantartása létfontosságú. A tengelybeállítás, a kerekek geometriája, a fékek és a lengéscsillapítás mind fontos szerepet játszanak az abroncs életében, ezért rendszeresen ellenőrizni kell őket. A jármű tengelyeit helyesen kell beállítani. Az utánfutók tengelyei hírhedtek a rossz tengelybeállításról, mely rövid időn belül lekoptatja az abroncsokat és pazarolja az üzemanyagot. Az alváz elemeinek kopása és a kerekek helytelen geometriája meggyorsítja az abroncs kopását és megnöveli a légellenállást. Az abroncsokra szivárgó olaj vagy üzemanyag tartós kárt okozhat azokban.
Az abroncs kopására és az üzemanyaghatékonyságra a terhelés is hatással lehet: fontos, hogy a tömegközéppont a lehető legalacsonyabbra kerüljön, és a tömeg eloszlása helyes és egyenletes legyen. Az abroncsélettartam és -teljesítmény maximalizálásának utolsó tényezője a jármű sofőrje. Rendszeres képzésük segíthet az abroncs élettartamának meghosszabbításában, az üzemanyagfogyasztás csökkentésében, valamint biztonságosabb vezetést és gyorsabb utazást eredményezhet.
A Goodyear mintegy 2000 tagból álló TruckForce szolgáltatói hálózata óriási tapasztalatra és szakértelemre építve segíti a járműflottákat az abroncsok értékének maximális kihasználásában. Számos flottaüzemeltető azonban csak ritkán látogat el egy abroncsszervizbe. Ez azt jelenti, hogy az abroncs karbantartását javarészben az üzemeltető vagy a járművezető végzi el, tehát létfontosságú, hogy ők tisztában legyenek az abroncs lehető leghosszabb élettartamának biztosításához és
teljesítményi előnyeinek megőrzéséhez szükséges teendőkkel.