Goodyear tippjei az abroncs élettartamának meghosszabbítására és a költségek csökkentésére

2013 május 11 hírek


csökkentse költségeit

A Goodyear Dunlop a tehergépjármű-flották abroncsélettartamának meghosszabbításához és teljesítményük maximalizálásához adott tanácsokat. Az abroncsok nem csupán az üzemanyagfogyasztásra vannak hatással, de helyes karbantartással tovább is tartanak, ami alacsonyabb kilométerenkénti költséget eredményez üzemeltetőjük.

Az EU-s abroncscímke közelmúltbeli bevezetése előtérbe helyezte az üzemanyag hatékonyságot, a nedves tapadást és a külső zajt.  Bár ezek kétségtelenül fontos területei az abroncs teljesítményének, a gazdasági előnyök maximális kihasználásához az abroncs más tulajdonságait is figyelembe kell venni. Ezért a működési követelményeknek leginkább megfelelő abroncs kiválasztása létfontosságú, az abroncs helyes karbantartásával egyetemben. 

Abroncsválasztás

Az első lépés a helyes abroncs kiválasztása.  A tehergépjármű-flottáknak műveleteik jellege szerint kell kiválasztaniuk az igényeikhez leginkább illő abroncsot.  A távolsági, regionális, vegyes használatú, illetve egyéb alkalmazásokra szolgáló abroncsok mind-mind különböző jellemzőkkel bírnak, amit a teljesítmény- és a költségtudatos üzemeltetők nem hagyhatnak figyelmen kívül. Szintén lényeges a helyes abroncsméret, és a Goodyear Dunlop vagy a jármű gyártójának tanácsa e tekintetben kulcsfontossággal bír.   Erősen javasolt, hogy egy tengelyre mindig egyforma abroncsok kerüljenek, mivel ez biztosítja az abroncs kiegyensúlyozott teljesítményét a jármű mindkét oldalán – pl. a fékezési teljesítmény különbözhet eltérő abroncsok között. Az évszaknak megfelelő abroncs kiválasztása szintén kulcsfontosságú elem a teljesítmény – s ennek részeként az üzemanyagfogyasztás – optimalizálásához. Természetesen téli abroncsot kell használni, ha a jogszabályok ezt megkövetelik, illetve olyan helyzetekben, ahol a jármű alacsony hőmérséklet mellett üzemel, kiváltképp jeges vagy havas utakon.

Abroncsválasztás

A helyes abroncs kiválasztása után a kulcsszerepet annak karbantartása veszi át, melynek részeként a helyes abroncsnyomás beállítása létfontosságú.  Az abroncsban található levegő veszi fel a terhelés, vagyis a jármű és a rakomány tömegének legnagyobb részét. A helyes abroncsnyomás elengedhetetlen az optimális üzemanyagfogyasztás, valamint az abroncs élettartamának és tartósságának biztosításához. Az ETRTO (az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetsége) az abroncsnyomás kéthetenkénti ellenőrzését javasolja, az abroncs hideg állapotában (2 - 3 órával a jármű megállása után).  Ennek oka az, hogy a hőmérséklet változásával az abroncsnyomás is módosul, és valamennyi ajánlás normál környezeti hőmérsékletre vonatkozik. 

Az abroncs felfújásakor beállított nyomásnak a jármű vagy az abroncs gyártójának javaslatait kell követnie, igazodva a jármű terheléséhez. Vizuális ellenőrzéssel kell fényt deríteni a fizikai károsodásra, az abroncson található idegen tárgyakra és a mintamélységre.  Az abroncsnyomás kapcsán a Goodyear ajánlásai a vállalat adatkönyvében  találhatók. Ezek kiegészítéseképpen az ETRTO ajánlásai letölthetők a szervezet honlapjáról (http://www.etrto.org) a „Recommendations – Free Download” linkre kattintva.

Alacsony abroncsnyomás

A túlzottan alacsony abroncsnyomás hő felhalmozódásához vezet, ami megnöveli az üzemanyagfogyasztást és az abroncs korai meghibásodásához vezethet. A vállak gyorsabb kopása miatt emellett az abroncs lenyomata is megnövekedik. A párban felszerelt abroncsok esetében az oldalfalak érintkezése miatti károsodás kiküszöbölésére fontos, hogy azok nyomása megfelelő és egyforma legyen. Az ajánlott értéknél 30%-kal alacsonyabb abroncsnyomás akár harmadával is csökkentheti az abroncs potenciális futásteljesítményét. 

Magas abroncsnyomás

A túlzottan magas abroncsnyomás felgyorsítja a lokális kopást és rázós utazást eredményez. A kialakuló problémák közt szerepel az egyenetlen kopás, a csökkenő húzóerő, a besüppedés puha talajba, a kényelmetlenebb haladás, valamint a felfüggesztés alkatrészeinek és akár a jármű rakományának károsodása.

Utánvágás és futózás

Valamennyi Goodyear abroncs utánvágható, illetve futózható, feltéve, hogy nem sérült vagy kopott el túlzottan. A Goodyear a közutakon használt abroncsok esetében 3 - 4 mm-es megmaradó mintamélység elérésekor, idegen tárgyak behatolása kockázatának kitett abroncsok esetében (pl. vegyes használatnál) pedig 5 – 6 mm-es megmaradó mintamélység elérésekor javasolja az abroncs szakszerű utánvágását.  E mélységnél az abroncsprofil már nem optimális, de még elegendő gumi marad további 3 mm mély minta kialakítására. Ennek költsége kb. €35 , és eredményeképpen az abronccsal további 20,000- 50,000 km tehető meg (a használat jellegétől függően).

Amikor az újravágott minta már csak kb. 2 mm mélyre kopott le, az abroncs futózható. A Goodyear Dunlop a futózási termékek széles választékát kínálja, köztük a TreadMax abroncsokat, melyek szorosan megközelítik az új prémium abroncsok teljesítményét.  Egy használt abroncs futózása kb. 40%-kal olcsóbb, mint egy új abroncs ára, emellett a futózott abroncs ismét újravágható, tovább növelve a futásteljesítményt és csökkentve a költségeket.  Sok esetben az abroncs másodszor is futózható, majd újravágható, s ez sokkal valószínűbb a Goodyear Dunlop prémium abroncsainak használata esetén, azok helyes karbantartása mellett.  A futózás csökkenti a környezeti terhelést, mivel kevesebb nyersanyagot és energiát igényel, mint egy új abroncs legyártása.

A jármű megfelelő karbantartása növeli az abroncs élettartamát és csökkenti az üzemanyagfogyasztást 

Maga a jármű jelentős hatással bír az abroncs kopására és az üzemanyaghatékonyságra, így megfelelő karbantartása létfontosságú. A tengelybeállítás, a kerekek geometriája, a fékek és a lengéscsillapítás mind fontos szerepet játszanak az abroncs életében, ezért rendszeresen ellenőrizni kell őket.  A jármű tengelyeit helyesen kell beállítani. Az utánfutók tengelyei hírhedtek a rossz tengelybeállításról, mely rövid időn belül lekoptatja az abroncsokat és pazarolja az üzemanyagot. Az alváz elemeinek kopása és a kerekek helytelen geometriája meggyorsítja az abroncs kopását és megnöveli a légellenállást. Az abroncsokra szivárgó olaj vagy üzemanyag tartós kárt okozhat azokban.  

Az abroncs kopására és az üzemanyaghatékonyságra a terhelés is hatással lehet: fontos, hogy a tömegközéppont a lehető legalacsonyabbra kerüljön, és a tömeg eloszlása helyes és egyenletes legyen.  Az abroncsélettartam és -teljesítmény maximalizálásának utolsó tényezője a jármű sofőrje. Rendszeres képzésük segíthet az abroncs élettartamának meghosszabbításában, az üzemanyagfogyasztás csökkentésében, valamint biztonságosabb vezetést és gyorsabb utazást eredményezhet.

A Goodyear mintegy 2000 tagból álló TruckForce szolgáltatói hálózata óriási tapasztalatra és szakértelemre építve segíti a járműflottákat az abroncsok értékének maximális kihasználásában. Számos flottaüzemeltető azonban csak ritkán látogat el egy abroncsszervizbe. Ez azt jelenti, hogy az abroncs karbantartását javarészben az üzemeltető vagy a járművezető végzi el, tehát létfontosságú, hogy ők tisztában legyenek az abroncs lehető leghosszabb élettartamának biztosításához és teljesítményi előnyeinek megőrzéséhez szükséges teendőkkel.