Európai Uniós gumiabroncs címke

2012 augusztus 11 hírek


gumiabroncs címke kép

A háztartási gépeknél már megismert energiacímkékhez hasonlóan bevezetésre kerül a gumiabroncs címke, amely kissé eltérően az energiacímkéktől a gumiabroncs három jellemzőjéről szolgáltat információt.
A címkén feltüntetésre kerül az üzemanyag hatékonyság, nedves tapadás, valamint a külső zajszint. A címkét minden 2012 júniusa után gyártott új gumiabroncson fel kell tüntetni 2012 novemberétől, a szabályozás vonatkozik minden személyautó, SUV, teher- és kishaszongépjármű abroncsra. A címke célja, hogy a vásárlók döntéshozatalát megkönnyítse, a környezettudatosabb vásárlást elősegítse, a gyártókat pedig újabb fejlesztésekre ösztönözze a címkék által keltett felfokozott versenyben.

Üzemanyag hatékonyság:

gumiabroncs címke gördülési ellenállás

A gépjárművek üzemanyag fogyasztását jelentősen befolyásolja a gumiabroncsok gördülési ellenállása. A gumiabroncs forgásakor a rá nehezedő gépjármű súlyától az útfelülettel való találkozás során deformálódik, ez a deformálódás az abroncs felmelegedéséhez, a hőtermelés pedig energiaveszteséghez vezet. Minél nagyobb az energiaveszteség, annál nagyobb az abroncs gördülési ellenállása. Az ellenállás csökkentésével csökkenthető a gépjárművek fogyasztása valamint széndioxid-kibocsátása.
A címkén az abroncsok gördülési ellenállásuk szerinti besorolásuk látható A –tól G osztályig, ahol az A a leggazdaságosabb osztály, a G pedig a leggazdaságtalanabb. Ha az egyes osztályok közötti különbségeket szeretnénk lefordítani a pénztárcánk nyelvezetére, akkor úgy számolhatunk, hogy egy átlagos méretű és fogyasztású gépjármű esetében száz kilométerenként kb. 1 deciliter különbség jelentkezik az egyes osztályok között.

Nedves tapadás:

gumiabroncs címke nedves tapadás

A nedves tapadás tájékoztatást nyújt az abroncs egyik legfontosabb biztonsági tényezőjéről a nedves útfelületen való féktávolságról. Az egyes kategóriák közötti különbségek 3-tól 6 méterig terjedhetnek egy 80 km/h-val közlekedő gépjármű lefékezése során. Az A és F kategória között több mint 18 méteres különbség jelentkezik.


Külső zajszint:

gumiabroncs címke külső zajszint

Az abroncsok környezetünkre és saját magunkra mért káros hatásai közé tartozik a gördülésük közben keltett zajszint, melynek mértékét decibelben tüntetik fel és értéküktől függően három osztályba sorolják. Hogy melyik osztályba tartozik az adott gumiabroncs a fekete ívek számával jelölik. Fontos azonban, hogy a mért értékek nem az autók belsejében hallható zajra vonatkoznak, hanem az autók, vagyis az abroncsok által keltett külső zajkibocsájtásra.

1 fekete ív: 3 dB-el kevesebb, mint a 2016-ban bevezetésre kerül új határértékek
2 fekete ív: megfelel a 2016-os határértékeknek
3 fekete ív: megfelel a 2012 és 2016 között érvényben lévő rendelkezéseknek

Jó ha tudjuk:

A címkékről leolvasható három jellemző támpontot adhat vásárlásunk előtt a megvásárolni kívánt termékről, de természetesen akárcsak egy televízió megvásárlása esetén nem csak az energiafogyasztásuk alapján hozzuk meg döntésünket, az abroncsok esetében sem támaszkodhatunk csak a címkéken feltüntetett értékekre.
Talán ezen a ponton érdemes megjegyezni, hogy a címkéken szerepelő adatok a gyártók saját mérései alapján kerülnek feltüntetésre. Itt első sorban nem a már jól ismert gyártók adatainak hitelességét kell kétségbe vonnunk, hanem a rendkívül jó eredményeket produkáló távol keleti termékkel kapcsolatban lehetnek fenntartásaink.
Az abroncsok jelenlegi képességeik és a kialakított besorolási rendszer alapján kevéssé valószínű, hogy a polcok roskadoznának a AA jelölésű gumiabroncsoktól. A címkék megalkotói igyekeztek egymással ellentétes jellemzőket választani, megpróbálva a legteljesebb képet mutatni az abroncs tulajdonságaival kapcsolatban, az üzemanyag-takarékos abroncs vélhetőleg rosszabbul teljesít majd a nedves tapadást ellenőrző tesztekben, és a képlet fordítva is igaz.
Egy gumiabroncsot számos más tulajdonság is jellemez, amit nem tudhatunk meg a címke tanulmányozása során, így a teljes kép kialakításához nem kerülhetjük el a tesztek tanulmányozását, vagy a szakértők ajánlását, de nem szükséges ezentúl már csak a szomszédunk ajánlására támaszkodnunk egy a tesztekben nem szereplő gumiabronccsal kapcsolatban, mert a címkék alapján alapvető információk birtokába juthatunk.