2013 november 28 tesztek

2013 ADAC téli gumiabroncs teszt

ADAC gumiabroncsok kép

Lezárult az ADAC 2013 –as téli gumiabroncs tesztje, idén két méret került tesztelésre. Nézzük az eredményeket.

Téli gumiabroncsok 185/60 R 15 T

Az ADAC 2013-ban 17 különböző téli abroncsot tesztelt a 185/60 R 15-ös méretben, mely kisautók egyik népszerű mérete.

Az átfogó értékelés végén „jó” és ezzel együtt „kivételesen ajánlott” kategóriába sorolt gumik igen kiegyensúlyozott teljesítménnyel rendelkeznek, gyenge pontok nélkül – derült ki a tesztelésből. Ettől függetlenül a különböző vizsgált pontok elemzésénél látszik, hogy van különbség márka és márka között.

185/60 R 15 T Száraz út Nedves út Havas út Jeges út Zajszint kényelem Üzemanyag fogyasztás Kopás Értékelés
Súlya az értékelésben 15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%  
Continental
ContiWinterContact TS850
2,4 1,9 1,9 1,9 2,8 1,8 1,5 ADAC értékelés jó
Dunlop
Winterresponse 2
2,4 1,9 1,9 2,2 3,1 1,5 2,5 ADAC értékelés jó
Firestone
Winterhawk 3
2,0 2,0 2,4 2,2 2,8 2,2 1,5 ADAC értékelés jó
Michelin
Alpin A4
2,2 2,4 2,1 2,2 3,4 1,8 0,5 ADAC értékelés jó
Nokian
WR D3
1,7 2,2 2,2 2,3 3,5 2,1 2,3 ADAC értékelés jó
Goodyear
UltraGrip 8
2,4 2,3 2,1 2,5 3,3 2,0 2,5 ADAC értékelés jó
Semperit
Speed-Grip 2
2,1 2,4 2,5 2,5 3,3 1,5 2,5 ADAC értékelés jó
Vredestein
Snowtrac 3
2,2 2,6 1,9 2,3 3,6 2,1 2,3 ADAC értékelés megfelelő
Barum
Polaris 3
2,6 2,9 2,2 2,3 3,1 2,4 2,5 ADAC értékelés megfelelő
Pirelli
Winter190 Snowcontrol 3
2,1 3,0 2,0 2,5 3,8 2,0 2,5 ADAC értékelés megfelelő
GT Radial
Champiro WinterPro
2,8 3,2 3,1 2,5 3,4 2,4 2,3 ADAC értékelés megfelelő
Hankook
Winter i*cept RS (W442)
2,1 3,2 2,6 2,3 3,1 2,1 2,3 ADAC értékelés megfelelő
Falken
HS-449 Eurowinter
2,1 2,6 2,2 2,2 3,5 2,4 3,5 ADAC értékelés megfelelő
Kleber
Krisalp HP2
2,2 3,5 2,4 2,6 3,6 1,9 1,5 ADAC értékelés megfelelő
Nexen
Eurowin 600
1,9 2,7 3,6 3,0 3,1 2,2 2,5 ADAC értékelés elégséges
Kormoran
Snowpro b2
3,3 5,2 2,1 2,5 3,4 1,9 2,0 ADAC értékelés elégtelen
Marangoni
4 Winter E+
2,2 5,5 3,9 2,8 3,8 2,8 1,5 ADAC értékelés elégtelen
Jelölések: ADAC értékelés nagyon jó - nagyon jó, ADAC értékelés jó - jó, ADAC értékelés megfelelő - megfelelő, ADAC értékelés elégséges - elégséges, ADAC értékelés elégtelen - elégtelen.

A legelőkelőbb helyet a Continental ContiWinterContact TS 850 modellje érte el, méghozzá a legjobb eredménnyel a legfontosabb téli kategóriákban, úgymint nedves, havas és jeges útfelületen való viselkedés – így kivételesen kiegyensúlyozott abroncsnak számít. A Dunlop Winterresponse 2-es modellje ugyancsak jól viselkedett a nedves és havas felületen és emellett jól teljesített az alacsony fogyasztás kategóriájában is. Ugyanígy jó és kiegyensúlyozott eredménnyel büszkélkedhet a sorban következő Michelin Alpin A4 – ahogy már a múltból ismerhetjük, a hosszú élettartam szempontjából. Hasonló eredmény jellemzi a Firestone Winterhawk 3 abroncsot, ami ezen kívül még a száraz és nedves útfelületi teszten brillírozott.

A következő Nokian WR D3 kiemelkedő volt a száraz úton való teszt során.

A sorban hátrébb került Goodyear Ultragrip 8 és a Semperit Speedgrip 2 zárják még „jó” eredménnyel a tesztelt abroncsok sorát. E két márkának sem kiemelkedő erőssége nincsen, de cserébe kiemelkedően rossz eredménye sem. A Semperittel egyébként a tesztautó fogyasztása az előbb említett Dunlop szintjét hozta.

A Barum Polaris 3 gyengébbnek bizonyult mind a száraz, mind nedves úton. A sorban következő GT RAdial Champiro WinterPro pedig a száraz, nedves és havas úton mutatott gyengébb eredmények miatt szorult hátrébb a ranglétrán.

A legjobb „kielégítő” eredményt kapott márka a Vredestein Snowtrac3, amely hasonlóan, mint a Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3 a nedves útfelületen való eredménye miatt csúszott le a „jó” minősítésről.

A Hankook Winter i*cept RS (W442) mintája a nedves és havas útfelületen történő tesztelés során adta meg magát.

A Falken Eurowinter HS-449 csak kicsivel maradt le a céltól nedves útfelületen, ami ennyire hátra kényszerítette és már csak a „kielégítő” eredményt hozta el számára, az a gyors kopás a többiekhez képest.

A Kleber Krisapl HP 2-vel pedig elérkeztünk a lista alsó szakaszába. Nedves úton való gyenge teljesítménye miatt érdemelte ki ezt a helyet.

A távol-keleti Nexen Eurowin 600-as modellje bár jól viselkedett száraz felületen, a hó nagyon kifogott rajta. Így ez a minta csupán elégséges osztályzatot kapott.

A vizes útfelületen sajnos a Kormoran Snowpro B2 sem tudott talpon maradni, emellett pedig száraz útviszonyok között is lemaradt a többiek teljesítménye mögött. Míg a téli körülmények közötti teljesítménye elfogadható és pénztárca szempontjából is javasolt abroncs ez a mintázat, sajnos a nedves útfelületen való viselkedését csupán részben elfogadhatónak értékelték.
A sorban utolsó helyet kapott Marangoni4 Winter E+ száraz úton és kopásállóság tekintetében meglepően jó eredményt hozott, havas viszonyok közt csupán elégséges, nedves úton pedig csak részben elfogadható eredményeket produkált. Ehhez még az üzemanyag-fogyasztás utolsó helyét is magáénak tudhatja. Ez a tesztautó (Volkswagen Polo) fogyasztásában úgy 0,4l /100km különbséget jelent a Semperit-hez képest.

ADAC ajánlása:

Téli gumiabroncsok 225/45 R 17 H

ADAC gumiabroncsok kép

A 2013-as ADAC téli tesztjének másik vizsgált mérete az ugyancsak népszerű 225/45 R17 -es méret H sebességindexszel.

Négy termék érte el a „jó” minősítést, kilenc érdemelte ki a „megfelelő”-t, kettő pedig a teszt végén a „nem ajánlott” kategóriába került.

225/45 R 17 H Száraz út Nedves út Havas út Jeges út Zajszint kényelem Üzemanyag fogyasztás Kopás Értékelés
Súlya az értékelésben 15% 30% 20% 10% 5% 10% 10%  
Continental
ContiWinterContact TS850
1,8 2,1 1,7 2,4 3,0 2,1 1,8 ADAC értékelés jó
Bridgestone
Blizzak LM-32 S
1,8 2,0 2,3 2,4 3,0 1,9 2,3 ADAC értékelés jó
Michelin
Alpin A4
1,8 2,5 2,4 2,4 3,4 2,3 0,5 ADAC értékelés jó
Uniroyal
MS plus 77
2,5 2,4 2,1 2,5 3,4 1,7 2,5 ADAC értékelés jó
Goodyear
UltraGrip 8 Performance
2,3 2,6 2,1 2,5 3,5 1,9 2,3 ADAC értékelés megfelelő
Nokian
WR D3
1,7 2,6 2,5 2,5 3,1 2,4 2,5 ADAC értékelés megfelelő
Dunlop
SP Wintersport 4D
2,0 2,2 2,2 2,7 3,6 2,0 2,3 ADAC értékelés megfelelő
Fulda
Kristall Control HP
2,7 2,7 2,3 2,5 3,3 2,0 2,5 ADAC értékelés megfelelő
Semperit
Speed-Grip 2
2,2 2,7 2,2 2,3 3,1 1,6 1,8 ADAC értékelés megfelelő
ESA-TECAR
Supergrip 7+ HP 210
2,4 2,6 2,3 2,5 3,0 2,2 2,8 ADAC értékelés megfelelő
Pirelli
Winter Sottozero 3
2,5 2,3 2,5 2,5 3,0 2,0 2,8 ADAC értékelés megfelelő
Hankook
Winter i*cept RS (W442)
2,1 3,2 2,5 2,5 3,4 1,8 2,3 ADAC értékelés megfelelő
Toyo
Snowprox S953
2,2 3,5 2,7 2,8 3,9 2,3 2,8 ADAC értékelés megfelelő
Interstate
Winter IWT-2
2,6 5,1 3,7 2,7 3,3 2,3 2,3 ADAC értékelés elégtelen
Sailun
Ice Blazer WSL-2
3,5 5,5 2,1 2,3 3,4 2,1 1,8 ADAC értékelés elégtelen
Jelölések: ADAC értékelés nagyon jó - nagyon jó, ADAC értékelés jó - jó, ADAC értékelés megfelelő - megfelelő, ADAC értékelés elégséges - elégséges, ADAC értékelés elégtelen - elégtelen.

Az első négy helyezett általában jó eredményt hozott, de mindegyiknek volt egy kiemelkedő sajátságos tulajdonsága is.

Az első helyen végzett Continental ContiWinterContact TS850 például a legmeggyőzőbb volt a havas útviszonyok között, míg a Bridgestone Blizzak LM-32S ugyanígy a nedves úton mutatkozott legjobbnak. Mellettük a Michelin Alpin A4 kopásállóságával aratott.

Az Uniroyal MS Plus 77 bár nem rendelkezik kiemelkedő eredménnyel, mégis összetettben ugyancsak az előkelő „jó” minősítést szerezte meg középkategóriás abroncsként a prémiumok mellett.

A legjobb eredményt a „kielégítő” kategóriában a Goodyear Ultragrip 8 Performance hozta el, hasonlóan a sorban következő Nokian WR 3D abronccsal – mindkettő apróbb gyengeségeket mutatott nedves útfelületen.

A Dunlop SP Wintersport 4D gyengesége jégen mutatkozott meg a teszt során. Főleg az úttartás szempontjából lett átlagon aluli.

A Fulda Kristall Controll HP száraz és nedves aszfalton sem bizonyított igazán. Hasonló eredményt hozott a Semperit Speed-Grip 2 és az Esa-Tecar Supergrip 7+ HP is úttartás szempontjából és ez a nedves útfelületen való eredményeikben mutatkozott meg. Az Esa-Tecar emellett még magas üzemanyag-fogyasztást is produkált. Ezt szerencsére a Pirelli Winter Sottozero 3 már nem mondhatja el magáról. A Hankook Winter i*cept RS jelentős gyengeséget mutatott nedves úton, ugyanúgy a Toyo Snowprox S953, amely sajnos még emellett a havas úton sem volt meggyőző. Jeges útfelületen és a fogyasztás szempontjából sem hozott jó eredményt.

Az Interstate Winter IWT-2 az összes biztonsági faktornál elbukott – míg száraz és jeges úton kielégítő eredményt hozott, addig havas útfelületes már „nem ajánlott”.

A Sailun Ice Blazer WSL-2 bár még havas és jeges úton meggyőző, a nedves útfelületen mutatott teljesítménye igen hiányos.

ADAC ajánlása: